Polonijna wycieczka do Fayed. Śladami polskich żołnierzy.

19 kwietnia br. Konsulat RP w Kairze już po raz czwarty zorganizował wycieczkę polonijną. Tym razem historyczne szlaki wojenne zawiodły nas do Fayed, miasteczka oddalonego od Kairu o 130 km., w którym spoczęli polscy żołnierze, walczący w Afryce północnej w czasie II wojny światowej. Na Cmentarzu Commonwealth w Fayed Attaché Obrony przy Ambasadzie RP w Kairze płk. Bernard Olszak przybliżył nam historię wojennych losów poległych żołnierzy. Zapaliliśmy znicze pamięci i złożyliśmy kwiaty, oddając hołd poległym bohaterom.

W celu dalszej integracji i zacieśniania relacji udaliśmy się do pobliskiego hotelu z rozległym kompleksem trawiastych boisk i plaż położonych nad brzegiem Wielkiego Jeziora Gorzkiego. Konsul Anna Pardyak zadbała o bogaty i świetnie zorganizowany program atrakcji dla małych, średnich i największych Polonusów: członków Stowarzyszenia Polonii w Egipcie i uczniów Szkoły Polskiej im. Juliusza Marii Dzieduszyckiego przy Ambasadzie RP w Kairze. Biegi z przeszkodami, strzelanie z łuku, slalom, sztafeta i bieg w worku wyzwoliły endorfiny nawet najmniej usportowionych gości. Malowanie czapeczek pozwoliło dzieciom na uwolnienie talentów artystycznych i stworzenie unikalnej kolekcji czapek z daszkiem.

Wioletta El Aasar nauczycielka wiedzy o Polsce poprowadziła lekcję plenerową, skierowaną nie tylko do uczniów Szkoły Polskiej w Kairze. Słuchacze poznali najważniejsze fakty i ciekawostki związane z powstaniem Kanału Sueskiego. W zbliżającą się 155 rocznicę otwarcia kanału, dowiedzieliśmy się o udziale polskich inżynierów zaangażowanych w budowę tego szlaku morskiego. Inż. Stanisław Janicki odpowiedzialny za nadzorowanie prac odcinka północnego kanału, za swe zasługi został uhonorowany przez cesarzową Francji Eugenię najwyższym odznaczeniem państwowym: krzyżem kawalerskim orderu Legii Honorowej. Jestem przekonana że nazwisko Ferdinanda de Lessepsa: wizjonera i rzeźbiarza kontynentów trwale zapadło w pamięć słuchaczy i już na zawsze będzie kojarzyło się z budową Kanału Sueskiego.

Historia Wielkiego Jeziora Gorzkiego będącego częścią kanału jest nośnikiem niezwykłej opowieści o losach marynarzy statków towarowych, którzy na wodach tego jeziora spędzili aż 8 lat. Pośród czternastu jednostek transportowych, które zaskoczył wybuch wojny sześciodniowej pomiędzy Egiptem a Izraelem w 1967 roku, znalazły się dwa polskie drobnicowce: MS Djakarta i MS Bolesław Bierut. Zachęcam do zgłębienia fascynującej historii Żółtej Floty i Stowarzyszenia Wielkiego Jeziora Gorzkiego, założonego przez załogi statków unieruchomionych na szlaku sueskim aż do 1975 roku.

Dziękujemy za ten wspólny czas!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *